Korte kognitive test

Formålet med at anvende en kort kognitiv test er at opnå en ensartet, systematisk og forholdsvis objektiv dokumentation for det kognitive funktionsniveau. Nogle af de hyppigt anvendte redskaber er Mini-Mental Status Examination (MMSE) og urskivetest, men der findes flere andre.

Ved anvendelsen af korte kognitive tests bør man være opmærksom på, at variationen i kognitivt funktionsniveau i ældrebefolkningen uden demens er betydelig.

Demografiske baggrundsvariable som skolegang, uddannelse, køn, alder, sprogfærdigheder og kulturel baggrund kan have indflydelse på præstationsniveauet på de fleste kognitive tests. Det gælder også tilsyneladende simple opgaver som fx 'styret ordmobilisering' (fx opremsning af så mange dyr som muligt  på ét minut). Ved vurderingen af et givent testresultat kan det derfor være problematisk at anvende en fast cut-off score.

Forventet resultat

Principielt forudsætter fortolkningen af et givent testresultat, at man har et basalt kendskab til, hvordan ældre uden demens i forskellige aldersgrupper og med forskelligt uddannelsesniveau klarer sig i den pågældende test. På baggrund heraf beregner man et forventet resultat for den person, man undersøger, som sammenlignes  med det faktisk opnåede resultat.

Nogle af de korte kognitive tests, der anvendes i Danmark, er:

  • Mini-Mental State Examination (MMSE)
  • Urskivetest
  • Addenbrooke's Cognitive Examination (ACE) eller Addenbrooke's Cognitive Examination III (ACE-III)
  • Montreal Cognitive Assessment (MoCA)
  • The Rowland Universal Dementia Assessment Scale (RUDAS)
  • Brief Assessment of Impaired Cognition (BASIC)

Læs mere om de forskellige tests her

Senest opdateret: