Introduktion og fastholdelse af teknologi i hverdagen

Hos mennesker med demens er det især tidligt i sygdomsforløbet ofte muligt at introducere ny teknologi, som personen selv anvender. Der er dog en række ting, som er vigtige at have fokus på, for at teknologi bliver brugbar og nyttig for mennesker med demens og pårørende og bliver en del af deres hverdagsliv.

Den rette teknologi

Det kræver en individuel vurdering at finde ud af, hvilken teknologi der matcher personen, som skal bruge den. Det er derfor vigtigt at afklare behov, ønsker og funktionsniveau hos personen med demens.

Hvis pårørende er involveret i brugen, er det også vigtigt at afklare, hvilke ressourcer den pårørende har til at støtte brugen af teknologien. Derefter skal man finde en teknologi, som kan matche behovene, og det kræver en grundig viden om teknologien, fx hvad den kan, hvordan den fungerer, hvilke færdigheder det kræver at bruge den, og hvilken støtte det evt. kræver fra pårørende eller fagperson.

Du kan læse mere om undersøgelse og vurdering af funktionsniveau her

Introduktion og oplæring

Når teknologi introduceres til mennesker med demens, er det vigtigt, at den introduceres på en måde, som matcher personens funktionsniveau. Det er hensigtsmæssigt med et forløb, hvor der er god tid til at øve brugen af teknologien i de hverdagssituationer, hvor den skal bruges. Her er det vigtigt at give tid og mulighed for at gentage øvelsen tilstrækkeligt mange gange, så personen lærer at bruge teknologien og føler sig tryg ved at bruge den.

Det kan også være hensigtsmæssigt at lave særlige brugervejledninger, som er tilpasset personen, hvor man gennem fx billeder, piktogrammer eller korte tekster viser, hvordan teknologien bruges.

Personen med demens skal også have nem og fleksibel adgang til hjælp og support, hvis teknologien udfordrer eller går i stykker, og man bør sikre sig, at information om, hvordan man får hjælp og support er nem og tydelig tilgængelig der, hvor personen bruger teknologien.

Støtte til introduktion og oplæring er også vigtig, når pårørende er involveret i brugen af teknologi. Man kan ikke forvente, at pårørende er teknologikyndige. De kan også have behov for støtte til at lære at bruge teknologien og har brug for nem adgang til hjælp og support. 

Opfølgning

I lighed med andre ting i hverdagen kan personer med demens glemme, hvordan teknologi bruges. Derfor er vedligeholdelse af teknologifærdigheder vigtigt. Det er fx ikke nok, at man har en mobiltelefon med sig, når man er væk fra hjemmet, så man kan ringe til en pårørende, hvis der opstår en nødsituation. Man skal have rutine i at bruge teknologien og være i stand til at bruge den, når behovet opstår.

Både pårørende og fagpersoner har en vigtig rolle ift. at støtte personen med demens i at vedligeholde færdigheder i brug af teknologi. Hvis omgivelserne støtter vedligeholdelse af personens færdigheder til at bruge teknologi, er der større sandsynlighed for, at man bliver opmærksom, når personen med demens ikke længere er i stand til at bruge en teknologi, så man kan findes andre løsninger.

Senest opdateret: