Session 11: Brug af penge
Ideer til aktiviteter
Dialog om økonomi i hverdagen: Hvordan køber jeg ind? Kontanter eller dankort? E-boks, dankort, mobilepay, (huske) pinkoder m.m. Hvordan håndterer man det med udfordringer ved demens?
Opgave hvor deltagerne skal regne noget ud/lægge sammen/hovedregning m.m.
Prissætte ting og forskellige varer, fx en Gucci-taske og 2 kg gulerødder.
Lave en indkøbsliste til forskellige formål, fx fødselsdag, bålmad osv.
Opgave i to grupper: Hver gruppe skal sammensætte en frokostmenu for 200 kr. til tre personer. De får hver et chartek med forskellige fotos af madvarer med priser på. De kan klippes ud eller printes fra tilbudsaviser. Hvis man har mulighed for at vise madvarer eller kopi af madvarer, vil det også være optimalt, så man kan røre ved genstandene. Deltagerne bliver bedt om at købe ind til en menu inden for budgetrammen. Grupperne præsenterer indkøbslisten for hinanden.
Hammerslag: Gætte hvad husene koster. Medbringe salgsopstillinger fra huse, der er til salg hos ejendomsmæglere rundt i landet. Hvad skal man tage højde for i salget, fx antal værelser, standen og beliggenheden, andet? Del gruppen i to hold, som hver især kommer med bud på, hvad husene koster. Hvem kommer tættest på?
Forslag til diskussionsemner: Hvad kostede madvarerne i gamle dage sammenlignet med i dag? Hvad tænker I om at købe på internettet kontra køb i butikker? Køber I ind efter, hvad der er på tilbud? Laver I madplaner? Går I på tilbudsjagt? Køber I økologisk uanset prisen? Hvad kostede et brød/en bil/et hus/lejlighed, da I var unge – og hvad koster det nu?
Gamle mønter lægges på bordet: Samtale om, hvad det er for mønter. Hvad kunne man få for fx en to-øre dengang?
Samtale om valuta i de forskellige lande. Synes I, at vi skal gå over til euro?