Støtte til kommunikation ved demenssygdom

Evnen til at tale er unik og involverer flere dele af hjernen. Når man får en sygdom, der påvirker de sproglige evner, kan det medføre sociale begrænsninger og tab af værdighed, selvbestemmelse og kontrol. Lær at støtte personen med demens i at kommunikere, og styrk vedkommendes værdighed og selvbestemmelse.

Hjernens sproglige funktioner er komplicerede. Evnen til at tale er unik og involverer flere dele af hjernen. Når man får en sygdom, der påvirker de sproglige evner, kan det medføre sociale begrænsninger og tab af værdighed, selvbestemmelse og kontrol.

En demenssygdom påvirker altid de sproglige funktioner, men hvordan og hvornår sproget rammes afhænger af, hvilken de­menssygdom det drejer sig om. De mest almindelige sproglige vanskeligheder er ordfindingsbesvær, nedsat initiativ til at kommunikere, nedsat koncentration i samtaler og nedsat evne til at forstå abstrakte begreber, ironi og billedsprog. 

Ved at tilegne dig færdigheder og metoder til at støtte personen med demens i at kommunikere kan du styrke den enkeltes værdighed og selvbestemmelse. Kurset forudsætter, at du har viden og erfaring fra demensområdet og grundlæggende viden om kognitive funktioner.

Målgruppe

Fagpersoner i fx hjemmepleje, plejeboliger eller rehabiliteringstilbud og andre, der interesserer sig for eller arbejder med mennesker med demens.

Det får du ud af kurset:

  • Viden om hjernens sproglige funktioner. 
  • Viden om og forståelse for de sproglige vanskeligheder ved forskellige demenssygdomme.
  • Viden om og metoder til, hvordan man kan støtte mennesker med demens i aktivt sprogbrug og kommunikation, så den enkeltes værdighed og selvbestemmelse styrkes.

Program

Undervisere

Anita Skaarup Munch Reul og Maria Skov Struve Christensen, audiologopæder, Kommunikationscentret, Region Hovedstaden

13.00-13.05

Introduktion til kurset og oplægsholderne. Tove Buk, uddannelseskonsulent, Nationalt Videnscenter for Demens

13.05-13.50

Sproglige og kommunikative vanskeligheder som følge af forskellige demenssygdomme

13.50-14.00

Pause

14.00-15.00

Strategier til at støtte kommunikation og den enkeltes fortsatte aktive brug af sine sproglige ressourcer

15.00-15.10

Pause

15.10-15.45

Kommunikationshjælpemidler

  • Hvilke dedikerede hjælpemidler findes der?
  • Hvad kan man selv udarbejde af støttende kommunikationsmateriale?
15.45-16.00

Spørgsmål og afrunding

Undervisere

Anita Skaarup Munch Reul

Anita Munch Reul

Audiologopæd, Kommunikationscentret, Region Hovedstaden

Anita Munch Reul er uddannet audiologopæd fra Københavns Universitet og ansat på Kommunikationscentret Region Hovedstaden. Hendes logopædiske erfaring baserer sig primært på arbejdet med mennesker med erhvervet hjerneskade, langvarige følger efter hjernerystelse og progredierende neurologiske sygdomme, herunder demens, primær progressiv afasi, Parkinson og sklerose. Det gennemgående og vigtigste fokus for Anitas logopædiske indsats er at understøtte den enkeltes muligheder for at kommunikere og øge muligheden for de kommunikative succeser i hverdagen.

Vis mere
Maria Skov Struve Christensen

Maria Skov Struve Christensen

Audiologopæd, Kommunikationscentret, Region Hovedstaden

Maria Skov Struve Christensen er uddannet audiologopæd fra Københavns Universitet og ansat på Kommunikationscentret Region Hovedstaden. Hendes logopædiske erfaring baserer sig primært på arbejdet med mennesker med erhvervet hjerneskade, langvarige følger efter hjernerystelse og progredierende neurologiske sygdomme, herunder demens, primær progressiv afasi, Parkinson og sklerose. Det gennemgående og vigtigste fokus for Marias logopædiske indsats er at understøtte den enkeltes muligheder for at kommunikere og øge muligheden for de kommunikative succeser i hverdagen.

Vis mere
Oprettet: