Styrk din demensfaglige ledelse
Demensfaglig ledelse har afgørende betydning for fagligheden og kvaliteten af demensindsatsen. Som leder er du med til at skabe forandringer i hverdagen og sikre, at medarbejderne arbejder ud fra den ønskede demensfaglige kvalitet til gavn for borgere med demens og deres pårørende.
På dette kursus sætter vi fokus på, hvordan du som leder kan fremme og understøtte den personcentrerede omsorg i praksis og styrke medarbejdernes demensfaglige kompetencer.
Formen vil være en blanding af faglige oplæg og erfaringsudveksling blandt deltagerne.
Kurset består af to kursusdage og en times online opfølgningsmøde med kursusholdet ca. en måned efter sidste kursusdag.
Inden første kursusdag skal du have læst Sundhedsstyrelsens Demenshåndbog: Faglig ledelse i praksis.
Det får du ud af kurset:
- Viden og metoder til, hvordan du som leder kan udvikle og fastholde en personcentreret omsorgskultur på arbejdspladsen
- Viden og metoder til, hvordan du som leder kan facilitere refleksion og læring om demens på arbejdspladsen
- Viden om forskellige perspektiver på ledelsesrollerne, og hvordan de kan spille sammen i demensarbejdet
Målgruppe
Ledere med ansvar for demensfaglig ledelse, fx ledere og afdelingsledere på plejecentre og i hjemmeplejen.
Program // 19. november
Registrering, kaffe og morgenbrød
Velkomst v. mødeleder Ulla Fejerskov, uddannelseskonsulent, Nationalt Videnscenter for Demens
Kick off: Hvad er udfordringerne, og hvad vil du gerne gøre anderledes? Ulla Fejerskov
Personcentret omsorg – hvad vil det sige i teori og praksis? Ulla Fejerskov
Pause
Forbedring af demensomsorgen i praksis – eksempler på brug af Forbedringsmodellen i den borgernære demensomsorg. Elsebeth Glipstrup, uddannelseskonsulent, Nationalt Videnscenter for Demens
Frokost
Forbedring af demensomsorgen i praksis (fortsat). Elsebeth Glipstrup
Kaffepause
Inspirationsoplæg fra praksis om demensfaglige ledelse. Navn på oplægsholder på vej
Afslutning – opsamling på dagens emner. Ulla Fejerskov
Program // 20. november
Kaffe og morgenbrød
Velkomst v. Ulla Fejerskov, uddannelseskonsulent, Nationalt Videnscenter for Demens
Læring og refleksion i praksis
- Hvordan kan man som leder styrke en kultur for læring og refleksion i forhold til den demensfaglige praksis?
- Oplæg og dialog
Iben Ljungmann, cand.psych., specialist i arbejds- og organisationspsykologi, Inpraxis
Pause
Læring og refleksion i praksis (fortsat). Iben Ljungmann
Frokost
Rollen som faglig leder
- Kunsten at navigere i forskellige ledelsesroller
- Hvilke opgaver kalder på hvad, og hvad gør jeres medarbejdere?
Karen Tannebæk, uddannelsesleder, Nationalt Videnscenter for Demens
Kaffepause
Rollen som faglig leder (fortsat). Karen Tannebæk
Hvad vil jeg arbejde videre med efter kurset? Sparring ved bordene. Ulla Fejerskov
Afrunding. Ulla Fejerskov
Undervisere

Iben Ljungmann
Iben Ljungmann er uddannet cand. psych. og er specialist i arbejds- og organisationspsykologi. Hun har tidligere arbejdet som klinisk psykolog i Center for Narrativ Terapi, som konsulent i Sundheds- og omsorgsforvaltningen i Københavns kommune og som souschef på et demenscenter i Københavns Kommune med 180 medarbejdere.
Iben har også medvirket til en række artikler og bøger, bl.a. Sundhedsstyrelsens håndbog ”Faglig ledelse i praksis”.
I dag arbejder Iben med supervision, undervisning og praksisnære kompetenceforløb indenfor demensområdet med henblik på at højne fagligheden omkring borgerne og at øge arbejdsglæden for medarbejderne. Hun er særligt optaget af faglig ledelse og af at skabe praksisnære forandringer.

Ulla Vidkjær Fejerskov
Ulla Vidkjær Fejerskov er uddannelseskonsulent ved Nationalt Videnscenter for Demens. Hun er uddannet ergoterapeut, har en diplomuddannelse i demens (SocD) og en Master i Voksnes Læring og Kompetenceudvikling. Som underviser har Ulla Vidkjær Fejerskov særlig interesse for meningsfulde aktiviteter til mennesker med demens og støtte til pårørende. Ulla har tidligere arbejdet som demenskoordinator og udviklingskonsulent i kommunalt regi. Ulla er certificeret og godkendt som international CST-underviser af Dr. Aimee Spector, University College London.

Karen Tannebæk
Karen Tannebæk er uddannelsesleder ved Nationalt Videnscenter for Demens. Hun er specialergoterapeut i gerontologi og har læst diplomuddannelse i demens (SocD). Karen Tannebæk har tidligere arbejdet som demensfaglig leder i en kommune, har mangeårig undervisningserfaring og erfaring med grupper og aktiviteter for mennesker med demens. Hun er certificeret og godkendt som international CST-underviser af Dr. Aimee Spector, University College London.

Elsebeth Glipstrup
Elsebeth Glipstrup er uddannet sygeplejerske, Master i pædagogisk udviklingsarbejde og uddannelseskonsulent ved Nationalt Videnscenter for Demens. Har som underviser særlige interesseområder indenfor formidling, kommunikation, organisationsudvikling, demens og delirium. Har igennem mange år arbejdet med ældre indlagt på sygehus. Elsebeth Glipstrup har været involveret i flere danske forskningsprojekter om delirium, forekomst, profylakse og behandling.