Strategisk kompetenceudvikling

Målet med strategisk kompetenceudvikling er at sikre løbende udvikling af medarbejdernes kompetencer og dermed styrke opgaveløsningen på arbejdspladsen.

Strategisk kompetenceudvikling tager afsæt i en analyse af:

  • Hvad er vi allerede gode til, og hvad skal vi blive bedre til?
  • Hvilke forudsætninger og kompetencer har medarbejderne, og hvilke kompetencer mangler vi set i lyset af nuværende og fremtidige udfordringer og mål?
  • Hvilke metoder vi vil bruge til medarbejdernes kompetenceudvikling?
  • Hvad vil kompetenceudviklingen kræve af lederne og resten af organisationen?

ABC Demens e-læring kan være en af metoderne i jeres strategiske kompetenceudvikling, der kan skabe en rød tråd mellem arbejdspladsens behov for løsning af opgaver og udviklingen af medarbejdernes kompetencer.

Eksempler på strategisk brug af ABC Demens i kompetenceudviklingen af medarbejdere i kommuner og på hospitaler/sygehuse:

Kompetenceudviklingsplan for medarbejdere

Det kan være en strategi at lade e-læringen danne ramme om en kompetenceudviklingsplan for alle medarbejderne for at sikre, at de har samme vidensniveau. Kompetenceudviklingsplanen kan fx aftales til MUS-samtaler eller GRUS-møder og således være en synlig del af arbejdspladsens strategi.

E-læringen kan tages af medarbejderne alene, sammen med kolleger eller kombineres med tilstedeværelsesundervisning (blended learning).

Hospitaler/sygehuse:

Kommuner:

  • Alle ufaglærte og frivillige tager e-læringskurset ABC Demens – ny i demensplejen. Kurset giver en grundlæggende viden om demens og indsigt i metoder og redskaber, der styrker samarbejdet med borgere med demens. 
  • Alle fagpersoner i hjemmeplejen og på plejehjem tager ABC Demens – pleje og omsorg. Kurset giver grundlæggende viden om demens, personcentreret omsorg, omgivelsernes betydning, kommunikation og pårørendesamarbejde.

Herefter kan der suppleres med:

  • e-læringskurserne om sundhedsfaglige temaer, fx ABC Demens – medicin og ABC Demens – smerter. Kurserne giver viden og færdigheder i at observere og analysere fysiske helbredsproblemer
  • e-læringskurset ABC Demens – udfordrende adfærd. Kurset giver viden om kognitive problemer, og hvordan man kan arbejde systematisk med observation, årsagsanalyse og konkrete handlinger for at håndtere udfordrende adfærd.

Emnebaseret kompetenceudvikling

Eksempler på, hvordan ABC Demens e-læring kan bruges til fordybelse i et område eller til at understøtte arbejdspladsens målsætninger og forandringsprocesser:

Fokus på at gøre omgivelserne på plejehjemmet mere demensvenlige: Se modul 8 i ABC Demens – pleje og omsorg sammen med medarbejdergruppen og tal om idéer til, hvad der skal bevares eller ændres for at nå målet.

Fokus på at sikre, at medarbejderne bliver bedre til at forstå udfordrende adfærd hos borgere med demens: Tag afsæt i modul 1 i ABC Demens – udfordrende adfærd, der handler om årsager til adfærdsændringer, og tal eventuelt om en af casene i e-læringen. Det kan være med til at skabe refleksion over egen praksis og de borgere, som medarbejderne er optaget af. 

Fokus på at forebygge og behandle fysiske helbredsproblemer hos borgere/patienter med demens: Tag de sundhedsfaglige e-læringskurser ABC Demens – smerter, ABC Demens – medicin, ABC Demens – infektioner og ABC Demens – delirium og læs de tilhørende guides.

Har du som leder det faglige ansvar for kompetenceudvikling, kan du finde inspiration til undervisningen her.

ABC Demens-underviser

Det kan også være en strategi at kompetenceudvikle medarbejdere til at blive ABC Demens-undervisere. Som ABC Demens-underviser har man viden og kompetencer til at kunne undervise og facilitere læring om demens til kolleger med afsæt i ABC Demens e-læring.

ABC Demens-undervisning kan foregå på flere niveauer afhængigt af, om underviseren skal kunne undervise i basal viden om demens eller facilitere læringsprocesser til fx borgerkonferencer. Kompetenceudviklingen planlægges ud fra det niveau, som ledelsen vurderer kan dække organisationens behov.

Formålet med at have ABC Demens-undervisere er at skabe en bæredygtig struktur for kompetenceudvikling i organisationen, der tager højde for løbende udskiftning af medarbejdere, og som kan understøtte ufaglærte og faglærte kollegers viden om demens og omsætning af denne viden til praksis – det gælder både i hjemmeplejen og på plejehjem.

Det kræver ledelsesmæssig opmærksomhed, opbakning og støtte før, under og efter kompetenceudviklingen af medarbejdere til ABC Demens-undervisere, hvis det skal implementeres med succes.

Før kompetenceudviklingen til ABC Demens-underviser er det afgørende, at ledelsen:

  • identificerer, hvilken forandring der ønskes i opgaveløsningen
  • identificerer, hvilke roller, forudsætninger og kompetencer medarbejderne allerede har, og hvilke der skal styrkes, for at de kan undervise i demens
  • identificerer, hvad forandringen vil kræve af ledere og resten af organisationen
  • afstemmer med medarbejderne, hvilken viden og kompetencer de har brug for for at kunne varetage opgaven som ABC Demens-underviser
  • definerer en tydelig ramme for, hvem der gør hvad og hvornår efter kompetenceudviklingen

I forbindelse med kompetenceudviklingen er der behov for, at ledelsen følger op og støtter ABC Demens-underviserne i afprøvningsperioden og deltager i opfølgningsmøder, hvor muligheder og barrierer for implementering drøftes og håndteres.

Efter kompetenceudviklingen kræver det opbakning og støtte fra kolleger og ledelse til de nye arbejdsgange og opgaver, som funktionen som ABC Demens-underviser indebærer.

Læs mere om at blive ABC Demens-underviser her.

Senest opdateret: