Aalborg Kommune
Sådan har vi grebet det an
I Aalborg Kommune stod vi over for at skulle kompetenceløfte hjemmeplejen på demensområdet. Til denne opgave valgte vi e-læringskurset ABC Demens – pleje og omsorg i kombination med praksisnær vejledning tilpasset hjemmeplejens vilkår. Til at lave koblingen mellem teori og praksis havde vi stor glæde af vores tværgående praksisteam, der har specialviden om demens og erfaring med at vejlede og facilitere læring om demens.
Vi besluttede at lave et forløb, hvori der indgår fem hjemmebesøgsforløb pr. hjemmeplejegruppe. Hjemmebesøgsforløbene tager udgangspunkt i fem konkrete borgere med demens eller demenslignende symptomer.
Både mine medarbejdere og jeg har haft stor glæde af forløbet og mener, at det er en god måde at lære på. Det fungerede rigtig godt, at alle havde gennemført e-læringskurset inden den praksisnære del af forløbet.
– leder i hjemmeplejen, Aalborg Kommune.
Praksisteamet står blandt andet for at sende en beskrivelse af kursusforløbet til mine ledelseskolleger og mig både før, under og efter, så vi kan understøtte transfer og fremme udbyttet af forløbet mest muligt.
Forløbet består af tre faser og varer ca. fire uger.
Fase 1: Opstartsfasen
Vi starter med at forberede og afklare rammerne for implementeringsfasen. Alle medarbejdere tager e-læringskurset ABC Demens – pleje og omsorg i kombination med vejledning fra Praksisteamet eller en demenssygeplejerske.
Praksisteamet, hjemmeplejeleder og relevante medarbejdere mødes og planlægger implementeringsfasen.
Fase 2: Implementeringsfasen
Praksisteamet rådgiver/sidemandsoplærer medarbejderne hjemme hos de valgte borgere. Praksisteamet tager udgangspunkt i gode erfaringer og afprøver nye tiltag for at se, hvordan indsatsen kan få størst mulig effekt inden for hjemmeplejens rammer.
Fase 3: Evalueringsfasen
Tiltagene afsluttes med opsamling, refleksion, evaluering og planlægning af eventuelle nye tiltag hos borgerne.
Vigtige erfaringer
Kompetenceudviklingsforløbet kræver kontinuerlig støtte, vedholdenhed og opmærksomhed fra ledelsen under hele processen. Det gælder særligt, når der skal laves nye arbejdsgange, og der skubbes til den faglige forståelse.
Det er afgørende, at den praksisnære vejledning er tilpasset arbejdspladsens vilkår – i dette tilfælde hjemmeplejen – hvis det skal være brugbart og passe ind i medarbejdernes virkelighed. I vores tilfælde kræver det bevidsthed om, at kompleksiteten i hjemmeplejen er en anden end på plejehjem, både hvad angår rammer og vilkår, men også i forhold til de udfordringer, der kan være i og omkring borgernes hjem.
Medarbejderne får de største aha-oplevelser, når teorien omsættes til praksis under eller lige efter besøg i borgernes hjem. Det har desuden vist sig, at de har en stor, tavs viden, der kræver understøttelse, hvis det skal deles i medarbejdergruppen.
Udbyttet
Kompetenceudviklingsforløbet har styrket medarbejdernes muligheder for at lære mere om demens. Deres evne til at reflektere over egen adfærd over for borgerne samt trygheden ved at sparre med hinanden er helt klart blevet styrket.
Jeg oplever, at flere har ændret syn på borgere med demens, der ikke længere bliver omtalt som besværlige, men som borgere, der fx har brug for tilpassede metoder i forbindelse med personlig pleje. Det har haft en afsmittende effekt i medarbejdergruppen, som er blevet bedre til at hjælpe hinanden med at finde fælles løsninger til gavn for borgerne. De drøfter borgerne i vagtstuen og kommer med eksempler på metoder, der kan hjælpe kollegerne med svære opgaver.
– leder i hjemmeplejen, Aalborg Kommune.
Jeg vil til enhver tid mene, at arbejdspladsen får det største udbytte, når alle tager e-læringskurset, fordi det giver et fælles ståsted for læring og er anledning til rigtig mange gode samtaler om borgernes problematikker.
Kombinationen af ABC Demens – pleje og omsorg og Praksisteamets hjemmebesøg og vejledning i hjemmeplejegruppen er en velegnet metode til kompetenceudvikling på demensområdet. Sidemandoplæringen og sparringen sikrer, at teorien omsættes til praksis, hvilket giver et rigtig godt læringsudbytte.