Bliv ABC Demens-underviser

Som ABC Demens-underviser har man kompetencer til at kunne formidle viden om demens til kolleger eller studerende ud fra ABC Demens e-læringskurser. Det kan praktiseres på forskellige niveauer afhængigt af underviserens funktion, kompetencer og rolle i organisationen.
ABC Demens-underviser
Trappen her viser forskellige niveauer for, hvordan man kan bruge ABC Demens som underviser.

Du kan bruge ABC Demens e-læring på forskellige niveauer afhængigt af, om du skal formidle basal viden om demens, eller om du har en proaktiv funktion, hvor du også skal kunne facilitere læringsprocesser med afsæt i konkrete borgere på fx tværfaglige møder. 

I oversigten her kan du se de forskellige niveauer for, hvordan du kan bruge ABC Demens:

 ABC Demens Basis
Niveau 1
ABC Demens Generel
Niveau 2
ABC Demens Special
Niveau 3
LæringsmålKan planlægge og undervise i demens på basisniveau til kolleger og studerende ud fra ABC Demens e-læringskurserKan planlægge og afholde ad hoc-undervisning om demensfaglige emner til kolleger og studerende ud fra ABC Demens e-læringskurserKan planlægge og afholde ad hoc-undervisning om demensfaglige emner til kolleger ud fra ABC Demens e-læringskurser samt facilitere læring og refleksion over en konkret demensproblematik
Kompetence-profil Sundhedsfaglig profil, fx ergoterapeut, sygeplejerske, SOSU-assistent

Har basisviden om demens

Har erfaring med at undervise

Kan undervise i basisviden om demens med inddragelse af ABC Demens e-læringskurser

Sundhedsfaglig profil, fx ergoterapeut, sygeplejerske, klinisk vejleder, demenskoordinator

Har generel viden om demens

Har viden om didaktik og erfaring med at undervise og/eller vejlede

Kan undervise bredt i demensfaglige emner med inddragelse af ABC Demens e-læringskurser og eksempler fra praksis

Sundhedsfaglig profil, fx ergoterapeut, sygeplejerske, klinisk vejleder, demenskoordinator, faglig leder

Har specialiseret viden om demens

Har viden om didaktik og erfaring med at undervise eller vejlede kolleger

Kan undervise på forskellige niveauer i demensfaglige emner med inddragelse af ABC Demens e-læringskurser og eksempler fra praksis

Er proaktiv i forhold til at understøtte kollegers demensfaglige viden og handlekompetencer

Kan facilitere kollegers læring og refleksion over aktuelle demensproblematikker på borgerkonferencer

Kan følge op på aftaler og evaluere proces og effekt af handleplaner

Organisatorisk rammeIndgår i introduktionsprogrammet for kolleger og studerendeIndgår i et årshjul, ved forespørgsel fra leder eller ved kollegers behov for videnIndgår i et årshjul, ved forespørgsel fra leder, kollegers behov for viden eller ved mødelederfunktion på borgerkonferencer
RolleUnderviser kolleger og studerendeUnderviser kollegerUnderviser og vejleder kolleger
Senest opdateret: