Pårørendekursus: Livet med demens i plejebolig
Afsnittet indledes med en kort beskrivelse af kurset, hvilke fagpersoner der typisk underviser på kurset, målgruppen for indsatsen og hvilke kompetencer, arbejdet kræver.
Om pårørendekurset: Livet med demens i plejebolig
Pårørendekurset Livet med demens i plejebolig består af fem moduler, som har til formål at give pårørende større viden om demens og om, hvordan de kan fremme positivt samvær og kommunikationen med mennesker med demens i svær grad. Desuden kan pårørende på kurset få redskaber og strategier til at mestre deres situation som pårørende.
Profil
Fagpersonerne er kommunale demensspecialister, fx demenskoordinatorer, demenskonsulenter og demensvejledere, Marte Meo-terapeuter, sygeplejersker eller plejehjemsledere. Det anbefales, at undervisningen i kursusforløbet gennemføres af to fagpersoner, hvor én har funktion som tovholder for kurset, og den anden er medunderviser.
Tovholderfunktionen på kursusforløbet indebærer, at man:
- Har ansvar for rekruttering af deltagere til kurset.
- Har ansvar for, at deltagerne til kurset får udleveret en pjece om kursets formål og kursusdage.
- Tager imod tilmeldinger.
- Samler materiale til kursusmapper.
- Har ansvar for praktiske forhold vedrørende kurset, bl.a. teknik og bordopstilling.
- Er gennemgående underviser på hele kursusforløbet.
- Er mødeleder og styrer tiden.
- Samler op på de emner, som kursisterne ønsker at drøfte, eller som kræver opfølgning.
- Evaluerer kursusforløbet.
Målgruppe
Pårørende til mennesker med demens i svær grad, der bor i plejebolig.
Faglige kompetencer
Ved afholdelse af kurset er det vigtigt, at underviseren:
- Har demensfaglig viden og praksiserfaring inden for demensfeltet.
- Har viden og erfaring med undervisningsplanlægning og udførelse.
- Kender til de metoder og teorier, der anvendes på kurset.
- Kan kommunikere og formidle indholdet til målgruppen på en forståelig og anerkendende måde.
- Kan tilpasse undervisningen ved at ændre og prioritere tidsforbrug og emner, hvis målgruppens sammensætning og behov gør dette nødvendigt, fx ved store spørgelyst.
- Kan anvende viden om voksenpædagogik i undervisningen.
- Kan anvende viden om sundhedspædagogik i undervisningen.
- Er it-kyndig i forhold til at kunne afspille PowerPoints og film fra PC og betjene AV-udstyr.
- Kan koordinere, strukturere, følge op og tage ansvar for praktiske opgaver i forbindelse med kursusafholdelse.
- Har lokalkendskab og kender kommunens indsatser og hjælpemuligheder.
Personlige kompetencer
På samme måde som ovenfor, er det ved afholdelse af kurset vigtigt, at underviserenen:
- Engagerer sig i formidling af emnerne til målgruppen.
- Er kvalitetsbevidst i forhold til de pædagogiske og didaktiske valg i undervisningen.
- Har gode samarbejdsevner.
- Har situationsfornemmelse, fx ved svar på spørgsmål fra deltagerne.
- Har en åben, anerkendende og relationel tilgang til samarbejde og kommunikation med pårørende.
- Har indlevelsesevne og kan sætte sig ind i borgerens hverdagsliv.
- Kan håndtere deltagernes fortællinger og sygdomserfaringer og de stemninger, der skabes i undervisningen.
- Er undersøgende og nysgerrig over for den enkeltes perspektiv på problemer og valg af løsninger.
- Kan facilitere deltagerne til at finde egne veje til at mestre deres liv med demens ud fra eget rationale, behov og ønsker.
- Kan reflektere over egen rolle og kompetencer med henblik på at udvikle og forbedre sig.
- Bidrager til faglig sparring med kolleger til udvikling og forbedring af undervisningen.